Projectmanagement

Projecten zijn er in alle soorten en maten. Er zijn interne projecten binnen bedrijfsvoering, zoals de implementatie van nieuwe systemen, ICT projecten en beleidsontwikkeling. Daarnaast zie je ook veel externe projecten in het kader van de dienstverlening; projecten rondom het opbouwen van vluchtelingenlocaties, woningbouw, duurzaamheid, buitenruimte en ruimtelijke ordening.

Wat houdt projectmanagement in? 

Een project is een tijdelijke organisatie om binnen gestelde condities een vooraf gedefinieerd resultaat op te leveren. Daarbij is projectmanagement het geheel is van alle leidinggevende taken die nodig zijn om het projectresultaat op te leveren.

Projecten lopen vaak sterk uiteen en worden daardoor uit verschillende lagen van een overheidsorganisatie geïnitieerd. Zo kan een gemeenteraad de opdracht voor een project geven dat het college vervolgens uitvoert. Het initiatief kan ook bij het college of het directieteam liggen. Mogelijke behoeften voor een project zijn:

  • aanjagen van innovaties vanuit visie en strategie, bijvoorbeeld het verbeteren van de (digitale) dienstverlening;
  • oplossen van een knelpunt bij interne processen of in de samenleving, bijvoorbeeld het realiseren van een jeugdvoorziening;
  • noodzakelijke behoefte of juist vanuit wetgeving, bijvoorbeeld de implementatie van de omgevingswet;
  • ideeën binnen de organisatie of juist vanuit de inwoners (participatie), denk hierbij aan vergroening van een woonwijk.

Ondersteuning bij projectmanagement 

Vanuit Haute Equipe bieden wij verschillende expertises op het gebied van projectmanagement. Een projectleider kijkt integraal over de werkvelden heen en verbindt daarbij ook afdelingen en onderwerpen met elkaar voor een optimaal projectresultaat. Daarnaast bestaat een projectteam ook uit ondersteunende rollen om de sturing op de GROTIK-aspecten1 binnen het project te borgen. Denk hierbij aan projectondersteuners of secretarissen, projectcontroller of een projectbeheerser.

1 Geld, Organisatie, Tijd, Informatie en Kwaliteit

Projectmanagement met Haute Equipe

Een project bestaat uit een opdracht, plan van aanpak, projectgroep met eventuele werkgroepen. Onze adviseurs besteden extra aandacht aan het vaststellen van de scope van het project en de samenstelling van het projectteam. Dit alles heeft het doel om duidelijk te krijgen welk resultaat behaald moet worden en welke bijdrage een individueel projectteamlid hierbij heeft. Daarbij spelen kennis, vaardigheden en ambities van projectteamleden een belangrijke rol.  

Vanuit Haute Equipe maken wij vaak gebruik van het model van Simon Sinek om het wat en waarom van een project duidelijk te krijgen. Daarbij kijken de adviseurs naar de kaders en strategische uitgangspunten en stellen deze vast in samenspraak met de opdrachtgever, zoals toegelicht in onderstaand stappenplan.

Stappenplan

01
Richten
02
Inrichten
03
Verrichten

Why & What

Allereerst bepalen we aan de hand van de visie en missie de koers van de organisatie. Wat gaan we doen in het project en welke doelen moeten behaald worden?

How

Bij het inrichten ligt de focus op het neerzetten van de projectstructuur en het maken van plannen. Hoe gaan we met elkaar werken en wat wordt de structuur hierbij binnen het projectteam? Deze plannen en structuren worden vastgelegd in (meer)jarenplannen en bijvoorbeeld een plan van aanpak.

Execution

Tot slot vindt bij het verrichten de projectuitvoering plaats en is de projectsturing een nadrukkelijk onderdeel van het proces. Met de Plan-Do-Check-Act systematiek worden de effecten van het project gevolgd en zonodig bijgestuurd. Het project komt tot een afronding door het houden van een brede evaluatie met het projectteam en de opdrachtgever. In sommige projecten is het ook nuttig om de eindgebruiker te betrekken. Vergeet ook niet om het succes te vieren!